JPK czyli Jednolity Plik Kontrolny to główny temat listopadowej aktualizacji programu. Pojawiło się też kilka innych funkcji, które na pewno usprawnią pracę serwisu: praktyczny planner w formie zadań, czy druk potwierdzenia nadania listu poleconego.

A oto, co dokładnie pojawiło się w kolejnej wersji:

  • JPK – Jednolity Plik Kontrolny już wkrótce będzie musiał być wysyłany przez wiele firm. W związku z tym pojawiła się możliwość wygenerowania takiego pliku z programu Menadżer Serwisu Multi oraz Fakturka. Obecnie można wygenerować dwa pliki:
    • JPK_FA czyli zestawienie faktur sprzedaży wraz z pozycjami,
    • JPG_VAT czyli zestawienie faktur sprzedażowych oraz zakupowych.
    Pliki te zapisywane są w formacie XML za wybrany miesiąc. Ich poprawność można zweryfikować za pomocą aplikacji udostępnionej przez Ministerstwo Finansów, która również służy do ich wysyłania. Niestety jest zła wiadomość dla branży kopiarkowej: format JPK nie przyjmuje ceny oraz wartości w formacie trzech miejsc po przecinku, co często się pojawia w wycenie strony wydruku. Zatem zajdzie konieczność zmiany sposobu fakturowania dzierżaw w niektórych przypadkach.
  • Zadania – nowy moduł, który w swym zamyśle ma pełnić rolę plannera i służyć do definiowania oraz kontrolowania zadań różnego rodzaju, zarówno tych zewnętrznych związanych z kontrahentami jak i wewnętrznych. Jest to funkcja nieco zbliżona do zleceń, jednakże z nieco innym trybem pracy. Zadania posiadają statusy oraz możliwość ustalania priorytetów. Zadania mogą mieć wielotorową numerację, można określić ich temat, zlecającego oraz wykonawcę. Dodatkowo można je powiązać kontrahentem, urządzeniem, zleceniem, umową i samochodem. Zadania mogą być „prywatne” widoczne tylko dla tworzącego jak i ogólne, widoczne dla wszystkich.
  • Pojawiła się możliwość drukowania etykiet do zlecenia, podczas tworzenia zbiorczego dokumentu przyjęcia do naprawy PW.
  • Przydatna nowość, to możliwość drukowania potwierdzenia nadania listu poleconego, który swoim formatem jest zbliżone do pokwitowania Poczty Polskiej. Potwierdzenie takie można wydrukować w tabeli kontrahentów, faktur, zleceń (wersja Multi) oraz dokumentach kosztowych. Funkcja jest dostępna pod prawym klawiszem myszy.
  • Poprawiono wyświetlanie w tabeli kosztorysów. Obecnie można włączać i wyłączać kolumny, które interesują użytkownika.
  • W wersji Multi, w module tworzenia wzorców umów i gwarancji dodano możliwość ich eksportu oraz importu. Funkcja ta umożliwi wymianę wzorców pomiędzy firmami. Docelowo pojawi się możliwość importu wzorców dokumentów z naszych serwerów.
  • Do faktur dodano możliwość sprzedaży ze stawką VAT o/o czyli odwrotne obciążenie. Obecnie niektóre towary np. sprzęt komputerowy wymagają zastosowania takiej stawki po przekroczeniu pułapu obrotów z kontrahentem. Gdy zaistnieje taka sprzedaż na fakturze pojawi się komunikat: odwrotne obciążenie.
  • W związku z pojawieniem się możliwości sprzedaży z odwrotnym obciążeniem został zmieniony dokument Ewidencja sprzedaży. Pojawiły się w nim dodatkowe kolumny dla kolejnych stawek VAT.

Dziękujemy za wszelkie uwagi oraz propozycje i czekamy na kolejne Państwa głosy.